Pilvi Peura, KT, erityisopettaja ja tutkijatohtori Jyväskylän yliopistosta, tarkasteli väitöskirjassaan “Children’s reading self-efficacy: Specificity, trajectories of change and relation to reading fluency development” lasten lukemiseen liittyviä pystyvyysuskomuksia ja niiden yhteyttä lukusujuvuuden kehitykseen.
Pilvi Peuran väitöstutkimus tarjoaa ymmärrystä siitä, millainen rooli lasten käsityksillä omista taidoistaan on lukusujuvuuden kehittymisessä alakouluvuosina. Tämä artikkeli kokoaa keskeiset havainnot Peuran väitöstutkimuksesta. Väitöksen jälkeen Peura on jatkanut minäpystyvyyden merkityksen tutkimista erityisesti opetuksellisesta tuesta hyötymisessä (interlearn.fi).
Minäpystyvyys – uskoa omaan oppimiseen
Peura nostaa tutkimuksessaan esiin minäpystyvyyden eli pystyvyysuskomusten merkityksen oppimisessa. Kyse on yksilön uskosta omiin kykyihinsä selviytyä tietystä tehtävästä – uskomuksesta, joka vaikuttaa sitkeyteen, ponnisteluun ja suhtautumiseen haasteisiin. Peura pohjaa väitöstyönsä Albert Banduran sosiaalisen oppimisen teoriaan, jonka mukaan uskomukset voivat vaikuttaa käyttäytymiseemme jopa enemmän kuin varsinaiset taidot, joita hallitsemme.
Sujuva lukutaito on keskeinen edellytys oppimiselle ja osallisuudelle. Vaikka lukutaidon kehitystä selittävät monet tiedolliset tekijät, ne eivät yksin riitä selittämään yksilöllisiä eroja. Peuran tutkimus pureutuu motivaation ja itseluottamuksen rooliin: miten usko omaan lukutaitoon vaikuttaa lukutaidon kehitykseen?
Tutkimuksen keskeiset kysymykset
Väitöstutkimuksen keskeisin tavoite oli selvittää, millainen merkitys niillä uskomuksilla, joita lapsilla on omista kyvyistään, on heidän lukusujuvuuden kehitykseensä. Lisäksi tavoitteena oli laajentaa aikaisempaa tietämystä siitä, millaisia uskomuksia lapsilla on omista taidoistaan lukijoina. Kolmanneksi tutkittiin, miten nämä lasten pystyvyysuskomukset muuttuvat ja kehittyvät noin vuoden mittaisen seurantajakson aikana ja millaiset tekijät ennustavat erilaisia minäpystyvyyden kehityskulkuja.
Pystyvyysuskomukset vaihtelevat
Tulokset osoittivat, että jo varhaisessa vaiheessa lapset eroavat siinä, kuinka vahvasti he uskovat omiin lukutaitoihinsa. Lisäksi uskomukset ovat tilanteen ja tehtävän mukaan vaihtelevia – lapsi voi uskoa osaavansa lukea yleisesti, mutta epäillä kykyjään vaativassa lukutehtävässä.
Uskomusten kehitykseen vaikuttivat muun muassa:
- kokemukset onnistumisista ja edistymisestä
- kannustava palaute ja vertaiskokemukset
- vähäinen kielteinen tunnekuormitus
Niillä lapsilla, joiden usko omiin kykyihinsä heikkeni, oli harvemmin myönteisiä kokemuksia ja heikompi lukutaito. Vastaavasti vahva pystyvyysuskomus ennusti nopeampaa kehitystä lukusujuvuudessa.
Lukemisen uskomukset liittyvät arkielämän lukemistilanteisiin
Erityisen merkittävä havainto oli, että lukusujuvuuden kehitystä ennustivat nimenomaan arkielämän lukemistilanteisiin liittyvät uskomukset: esimerkiksi usko siihen, pystyykö lukemaan kirjan. Jos lapsi ei usko pystyvänsä lukemaan, hän ei todennäköisesti myöskään lue – ja jää näin vaille harjoitusta, joka on välttämätöntä sujuvuuden saavuttamiseksi.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
Peuran tutkimus haastaa kasvattajat, opettajat ja vanhemmat tarkastelemaan lukemisen tukemista myös tunnetason ja motivaation näkökulmasta. Pelkkä kehotus “usko itseesi” ei riitä – lapsi tarvitsee ympäristön, jossa hän kokee edistymistä ja saa onnistumisen kokemuksia. Tärkeää on:
- tunnistaa lapsen omat uskomukset ja kokemukset lukemisesta
- antaa taitotasolle sopivia tehtäviä
- antaa kannustavaa palautetta
- mahdollistaa oppimisitilanteita, joissa lapsi kokee onnistuvansa ja edistyvänsä
- mahdollistaa vertaiskokemukset
Kohti vahvempaa lukijaa – ja oppijaa
Pystyvyysuskomusten vahvistaminen jo koulupolun alkuvaiheessa voi ennaltaehkäistä negatiivista kehityskierrettä, jossa lapsi ei koe onnistuvansa eikä usko kehittyvänsä. Peuran tutkimus osoittaa, että lapsen oma kokemus on olennainen osa lukutaidon tukemista – ja että opetukselliset ratkaisut, jotka huomioivat myös oppimiskokemusten laadun, voivat tukea lasta monipuolisemmin kuin pelkkä tekninen taitoharjoittelu.
Lue lisää Peuran NMI Bulletinissa 4/2021 julkaistusta artikkelista ”Pystynkö minä?” – Lasten uskomukset omista kyvyistään merkityksellisiä lukutaidon kehittymiselle.
Pilvi Peuran väitöstutkimuksen löydät täältä.
